top of page

האם אתם רשאים לבקש מהפונדקאית שלכם לעקוב אחר תפריט תזונה מיוחד?

כהורים מיועדים, אתם מתעניינים בכל דבר שהפונדקאית שלכם אוכלת (או לא אוכלת!) מאחר והיא מזינה לא רק את עצמה, אלא את התינוק היקר שלכם במשך כל חודשי ההיריון.


לכן, מובן שאתם רוצים שהיא תאכל ותצרוך רק את הדברים הטובים ביותר עבורה ועבור התינוק שלכם.

כהורים מיועדים, אתם מתעניינים בכל דבר שהפונדקאית שלכם אוכלת (או לא אוכלת!) מאחר והיא מזינה לא רק את עצמה, אלא את התינוק היקר שלכם במשך כל חודשי ההיריון. לכן, מובן שאתם רוצים שהיא תאכל ותצרוך רק את הדברים הטובים ביותר עבורה ועבור התינוק שלכם. אז נחזור לשאלה שהתחלנו איתה, האם אתם יכולים לבקש מהפונדקאית שלכם לעקוב אחרי תפריט תזונה מסוים? התשובה הקצרה היא: כן.

אבל האם אתם צריכים לבקש ממנה לעקוב אחרי תפריט תזונה מסוים? התשובה היותר מורכבת היא: זה תלוי. בין אם זה מקובל לבקש מהפונדקאית שלכם לאכול בדרך מסוימת או לא, לעתים קרובות השאלה היא מה הסיבה בגינה אתם מבקשים זאת. אם אתם יהודים ומתנהלים לפי תפריט כשר, או שאתה מורמונים ונמנעים מצריכת קפאין, או שאתם צמחוניים ולא רוצים שהתינוק ייחשף למוצרים מן החי, אלה הן סיבות לגיטימיות לבקש מהפונדקאית שלכם לעקוב אחר אותן הנחיות תזונתיות. במקרים אלה ובמקרים דומים, ההורים המיועדים צריכים להציג את דרישותיהם כחלק מתהליך הסינון הראשוני להתאמה פוטנציאלית של הפונדקאית, כך ששני הצדדים יידעו מראש מהן הציפיות. כל מועמדת פוטנציאלית צריכה להיות מודעות לדרישה עוד לפני הפגישה הראשונה. כך ניתן להבטיח שאף אחד לא יבזבז את הזמן של האחרים, במידה וזה תנאי מגביל ולא מתאים (אגב, גם פה מדובר בכביש דו-סטרי – יש פונדקאיות עם תפריט מסוים שלא יתאים לכל הורה). אבל מה אם בקשות תזונתיות שאינן מסיבות דתיות, תרבותיות, או פילוסופיות, אלא יותר בגדר העדפה? האם הורים רשאים לבקש מפונדקאית לאכול בדרך מסוימת או להימנע ממזונות מסוימים? יש הנחיות מקובלות למזון שאישה בהריון צריכה להימנע ממנו, כגון סושי ודגים חיים, גבינות לא מפוסטרות, דגים עתירי כספית, אלכוהול וכו'. בנוסף, נראה שכל יום יש מחקר חדש (שלא לדבר על סתירות!) המצהיר על תוספות חדשות לרשימת המאכלים שיש להימנע מהם עבור האוכלוסייה הכללית - גלוטן, סויה, ממתיקים מלאכותיים, סירופ תירס עשיר בפרוקטוז, סוכר מזוקק וכו׳. יש מקרים, כמובן, בהם דיאטה מיוחדת היא הכרחית מסיבות רפואיות במהלך ההריון - במקרה של סוכרת הריונית, למשל. או פעמים אחרות בהן יועצת ההריון ממליצה למטופלת שלה להעלות את צריכת הסידן שלה או את צריכת חלבון. הפונדקאית צריכה תמיד להיעזר בעצת הרופא.

בהיעדר צורך רפואי, האם יכולים ההורים המיועדים לצפות מהפונדקאית שלהם לעקוב אחר העדפות התזונה שלהם? אם מתקיים דיון בקווים המנחים של התזונה, הציפיות או הרצונות, כחלק מתהליך המשא ומתן על החוזה, עדיף להתייחס אליהם באופן גלוי וכנה, כך שכל פונדקאית פוטנציאלית תוכל לבחור באופן מושכל את הכללים שהיא מסכימה לפעול על פיהם בתקופת ההריון. ואם תסכים, היא צריכה לעמוד בהבטחתה כמובן. וכהורים המיועדים, עליכם לפרט בבירור את הציפיות שלכם בכל הנוגע למזונות או חומרים אחרים. לדוגמה, אם תרצו שהפונדקאית תימנע מצריכת קפאין (יותר מהמומלץ בדרך כלל לנשים בהריון), האם משמעות הדבר הימנעות מצריכת קפה נטול קפאין או תה קר, או אפילו כמה משקאות אנרגיה או משקאות קלים? מה עם שוקולד? תאמינו או לא, לפני כמה שנים, פונדקאית נשאה עובר עבור זוג שביקש ממנה לא לצרוך קפאין מכל סוג שהוא. בעודה ממלאת את בקשתם, למיטב ידיעתה, הם גילו שהיא אוכלת עוגיות שוקולד צ'יפס, אשר לרוב האנשים יחשבו כחטיף תמים. אבל האיסור על צריכת הקפאין כלל שוקולד, והעוגיות נעשו עם שבבי שוקולד מתוקים למחצה וההורים המיועדים כעסו והמקרה גרם למשבר ביחסיהם. זו היתה טעות שנעשתה בתום לב מצד הפונדקאית, שהייתה יכולה להימנע באמצעות תקשורת ברורה יותר מלכתחילה. ההורים הניחו כי הפונדקאית ידעה על קיומו של קפאין בשוקולד, בעוד שלמעשה הדבר לא עלה על דעתה. סיפור שנתקלנו בו היה חוסר הסכמה בין פונדקאית ואבא מיועד אשר היה נחוש בדעתו שעליה לצרוך יותר חלבון במהלך ההריון. הרופא שלה הרגיש שהעלייה במשקל הייתה תקינה, והתאומים שנשאה היו בסדר גמור, אבל האבא המיועד היה מודאג מרעלת הריון ופגות והוא חשב שצריכה מוגברת של חלבון יכולה למנוע את התפתחות סיבוכים אלה. הפונדקאית היתה בריאה ועשתה כמיטב יכולתה בכל הנוגע להיריון, וכעסה על חוסר הביטחון שלו בשיקול דעתה, ומערכת היחסים שלהם לא התאוששה מהמתח (ולסקרנים, היתה לידת תאומים בשבוע 39). אם תזונה מסוימת חשובה לכם, דברו על זה בשלב מוקדם ובבירור עם הפונדקאית שלכם ותהיו בטוחים שהיא מבינה לגמרי את כל מה שכרוך בדבר. במידה והיא תצטרך תפריט תזונה מיוחד במהלך ההריון, עליכם לצפות שתעקוב אחרי תפריט זה בקפידה – וקחו בחשבון שאם לשם עמידה בתפריט היא תצטרך לרכוש מוצרים שונים ממה שהיתה צורכת בכל מקרה, ייתכן ותצטרכו לשלם על כך. אחרת, זה יכול להיות מצב בעייתי לראות את הפונדקאית שלכם אוכלת מזונות שאתם באופן אישי לא הייתם אוכלים אילו הייתם בהריון בעצמכם, אבל חשוב גם להכיר בכך שהפונדקאית שלכם מנוסה בכל הקשור בהריונות. היא מכירה את הגוף שלה הכי טוב, ורוב הפונדקאיות יעשו כמיטב יכולתן על מנת להעניק את התינוק הבריא ביותר שאפשר להורים המיועדים שלהן. ופעם בכמה זמן זה לא נורא אם היא תאכל חטיף מזדמן שנראה לכם פחות אידיאלי. אם יש לכם חששות, בכל לשון של בקשה - דברו ישירות עם הפונדקאית שלכם, או דברו איתה יחד עם הרופא שלה. אבל עם כמה שזה קשה לעשות זאת, הכי חשוב זה לסמוך עליה שהיא עושה את התפקיד שלה ולתת לה לדעת שיש לכם אמונה בגוף שלה. גם אם הגוף שלה יאמר שכמה נסיעות למקדונלדס יכולות להיות נחמדות.

15 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page